Voor succes bij Van Loon op les
T 06 167 168 52

Wie ben ik

Ik begrijp je; dat is een zin die we vaak gebruiken. Iets wat we allemaal graag willen: Dat iemand zich in je kan verplaatsen. Voor mensen met een vorm van autisme is dit een voorwaarde tijdens de rijlessen ter voorbereiding op het examen.

Voor mij werd dit pas duidelijk toen mijn zoon zich niets van mijn opvoeding aan leek te trekken. Er werd bij hem ADD autisme geconstateerd. Ik voelde me schuldig omdat ik hem eigenlijk al die tijd vanuit mijn eigen perspectief had benaderd. Op dat moment realiseerde ik me wat het voor mensen kan betekenen om vanuit het eigen gezichtspunt benaderd te worden.

Ik ben me in mijn vakgebied gaan specialiseren in het begeleiden van mensen met autisme en AD(H) naar hun rijbewijs. De eerlijkheid, directheid, punctualiteit, nauwkeurigheid en de sterke motivatie van mensen met autisme ervaar ik als hun kracht:

Ik geloof dat mensen met autisme en AD(H) ook goede chauffeurs kunnen zijn.

De verkeersregels worden bijvoorbeeld direct toegepast. Zo was er bijvoorbeeld een cursist die geen snelheid minderde op een voorrangsweg bij het plots oversteken van een fietser. Dit terwijl hij de fietser zeker had gezien. Toen ik remde zei hij: “Hij is fout”. Een voorbeeld van het prima toepassen van de verkeersregels, maar in dit geval niet handig. Omdat ik dit denkpatroon begrijp en om kan zetten naar de vereisten voor deelname aan het verkeer, begint op zo’n moment juist mijn specifieke begeleiding.

Of bijvoorbeeld de cursist die niet geloofde dat hij was geslaagd voor zijn examen. Hem was namelijk verteld dat niemand de eerste keer slaagt. Toen de examinator kwam vertellen dat hij was geslaagd, weigerde hij dit te geloven.

Dit zijn een paar voorbeelden uit mijn dagelijkse rijinstructie. Het geeft mij veel voldoening en energie om mensen te begeleiden in de weg naar een geslaagd rijexamen. Voor velen de weg van de vrijheid!